Novela stavebního zákona

 

Dnem 1. ledna 2018 nabývá účinnosti novela stavebního zákona, jejíž plné znění naleznete zde. Zákonem č. 225/2017 Sb., (v částce č. 82) se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.


Novela autorizačního zákona

 

Dnem 1. ledna 2017 nabývá účinnosti novela zákona č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě – zákon č. 459/2016 Sb.


 

 

Metodiky MMR k novému zákonu o zadávání veřejných zakázek

 

Ministerstvo pro místní rozvoj v souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) od 1. října 2016 vytvořilo a uveřejnilo v rámci své metodické činnosti soubor metodik, jejichž účelem je usnadnění aplikování nové právní úpravy v oblasti zadávání veřejných zakázek.


„Metodiky pomohou zadavatelům využít nový zákon o zadávání veřejných zakázek na maximum. Jsou psány jednoduše a přehledně. Navíc je zejména drobným zadavatelům, tedy starostům měst a obcí, k dispozici i speciální infolinka a e-mail. Rádi všem poradíme,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

 

Metodiky jsou rozděleny na procesní, popisující vlastní postupy v zadávacích řízeních, dále metodiky formální, jejichž účelem je zadavatelům pomoci s formálními aspekty pomocí vzorů a metodiky speciální, které představují jednotlivé činnosti zadavatele a instituty k ZZVZ.

 

Dále jsou uveřejňovány oborové metodiky, např. sociální, šetrné (zohledňující ekologické aspekty) a v rámci spolupráce s profesními organizacemi vznikají v současné době metodiky např. v oblasti stavebnictví, ICT zakázek a projektových prací.

 

Metodiky jsou uveřejněny a zpřístupněny na portálu o veřejných zakázkách a koncesích:

Za účelem poskytnutí komplexní metodické podpory k NZZVZ byla také zřízena nová e-mailová adresa a infolinka.

 

Dotazy mohou tazatelé klást prostřednictvím e-mailové adresy dotazynzzvz@mmr.cz. Infolinka +420 234 154 074 je také k dispozici v pracovních dnech od 9:00 do 11:00 hod. a od 13:00 do 15:00 hod.

 

 

Publikováno na webu MMR 4. 10. 2016.

 


 

Nedostatky nařízení č. 10/2016 Sb. hlavního města Prahy (tzv. pražské stavební předpisy),

kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze s účinností od 1. 8. 2016

 

 

Výbor oblasti Praha ČKAIT upozorňuje na nedostatky nařízení č. 10/2016 Sb. hlavního města Prahy (tzv. pražské stavební předpisy), a to na:

  • skutečnost, že v odst. 2 § 85 nařízení č. 10/2016 ASb. hl. m. Prahy dočasně „oživuje“ nařízení č. 11/2014 Sb. hl. m. Prahy, které neprošlo notifikací!

Dále výbor upozorňuje na některé požadavky nařízení, které podle jejich názoru mohou ohrozit bezpečnost uživatelů staveb, zejména:

  • § 17 odst. 3 – přisvětlení přechodů spínané nezávisle na síti okolního osvětlení vytváří riziko, že za osvětleným přechodem nebude viditelný neosvětlený chodec či překážka a bude docházet k nehodám, takový přístup ohrožuje chodce ve městě. Jedná se o rozpor s TKP 15 (2015) Příloha č. 1 čl. II. 1. 2. a čl. II. 4. a v rozporu s ČSN EN 13201-2:2016 Osvětlení pozemních komunikací - Část 2: Požadavky příloha 2.
  • § 46 odst. 1) – požadavek na větrání obytných a pobytových místností je nedostatečný, je požadován průtok vzduchu 15 m3/ osoba, je menší tedy významně menší než ve vyhlášce č. 268/2009 Sb.
  • § 47 odst. 2 umožňuje odvádět spaliny venkovní stěnou pouze s povinností respektovat zákon o ochraně ovzduší č. 201/2012 Sb., i pro spotřebiče, pro které to není podle ČSN 734201:2010 Komíny a kouřovody – Navrhování, provádění a připojování spotřebičů paliv přípustné – pro spotřebiče na pevná paliva, a to i bez ohledu na místo vyústění odvodu spalin v návaznosti na okna a sousední stavby; neobsahuje konstrukční požadavky ani odvolání na normové hodnoty, ČSN 734201:2010 navíc nebyla publikovaná jako určená.
  • .......

Kompletní text vyjádření naleznete na webových stránkách ČKAIT (zde).


 

Poznámka:

Rada hlavního města Prahy vydala nařízení č. 10/2016 Sb. hl. m. Prahy, kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze (Pražské stavební předpisy), dne 30. 5. 2016 ve sbírce č. 7. Účinnost nařízení je od 1. 8. 2016.

Více zde.


 

Pražské stavební předpisy

Nařízení č. 10/2016 Sb. hl. m. Prahy

 

Rada hlavního města Prahy vydala nařízení č. 10/2016 Sb. hl. m. Prahy, kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze (Pražské stavební předpisy).

 

Sbírka: 7
Datum vydání: 30. 5. 2016
Datum účinnosti: 1. 8. 2016

 

Viz web Hl. města Prahy.


 

Stanovisko MMR k domnělé nejasnosti platnosti a účinnosti nového zákona o zadávání veřejných zakázek

 

Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo dne 6. 5. 2016 stanovisko k domnělé nejasnosti platnosti a účinnosti nového zákona o zadávání veřejných zakázek (viz web MMR).

 

Stanovisko:

 

1. Do nabytí účinnosti zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (tedy do 1. 10. 2016) je účinný zákon současný (č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů).

 

2. Pokud se prokáže, že konkrétní pravidlo nebo postup zadavatele je v rozporu s evropskými směrnicemi, lze se domáhat přímé účinnosti směrnic, to ale v žádném případě neznamená, že celý zákon je se směrnicemi v rozporu. Ani z případného rozporu u jednotlivého pravidla nelze dovozovat neúčinnost zákona jako celku.

 

Právo veřejných zakázek je i nadále, tj. po přijetí nového zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, regulováno zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon je harmonizační, tj. přebírá předchozí zadávací směrnice (2004/17/ES a 2004/18/ES). Tento zákon byl vždy přísnější v míře ukládání povinností a omezování dispozic zadavatele než jmenované zadávací směrnice. O skutečnosti, že národní úprava je přísnější než evropská, jsme Evropskou komisi v minulosti informovali a Komise nikdy přísnější úpravu nerozporovala.

 

Nově přijatá – nikoli však účinná - úprava je také přísnější než nové evropské směrnice. Do nabytí účinnosti tohoto nového zákona bude národní úprava „více přísná“ než nová úprava, ale také nový zákon, jak už bylo řečeno, bude opět přísnější než nové zadávací směrnice. V období do nabytí účinnosti nového zákona se tedy budou veřejné zakázky zahajovat a zadávat v režimu zákona č. 137/2006 Sb. Nicméně pokud se prokáže, že konkrétní pravidlo nebo postup zadavatele je v rozporu s evropskými směrnicemi, lze se domáhat přímé účinnosti směrnic, to ale v žádném případě neznamená, že celý zákon je se směrnicemi v rozporu. Ani z případného rozporu u jednotlivého pravidla nelze dovozovat neúčinnost zákona jako celku.