V aktuálním čísle 10/2023 časopisu Stavebnictví si můžete přečíst například tyto články:
Stavební firma Blecha
Rodinná firma bratří Blechů patřila na konci 19. a na počátku 20. století k významným českým stavebním firmám, které ovlivnily vývoj našeho stavebnictví řadou realizací ve spolupráci s vynikajícími architekty nebo i vlastními návrhy především nájemních domů zejména v rozrůstající se Praze. Významná je účast firmy na vzniku jediného výhradně českého stavebního směru – architektonického kubismu. Josef Blecha navrhl např. novorenesanční věž evangelického kostela v Humpolci, postavil si novorenesanční vilu s věží, je autorem Kirchnerovy vily či Spolkového domu Domácnost v Praze. (foto: Dobroš, Wikimedia Commons, 2021, CC BY-SA 4.0)
Krejcarová lávka přes Ohři v Sokolově
Nová zavěšená ocelová lávka pro pěší a cyklisty přes Ohři v Sokolově nahradila původní konstrukci lávky propojující historické centrum města s parkem a současně i s ostrovem dělícím hlavní a boční rameno řeky. Lávka pro pěší je navržena jako přímý ocelový zavěšený most o třech spojitých polích s horní mostovkou. Rozpětí jednotlivých polí je 45 m + 60 m + 15 m. Hlavní trám sestává ze dvou plnostěnných uzavřených nosníků konstantní výšky tuhých na kroucení a vzájemně propojených příčníky. Tato konstrukce je po 15 m zavěšena na ocelovém pylonu prostřednictvím šikmých táhel. Kolaudace lávky se uskutečnila 4. května 2023. (foto: Michael Trnka)
Předpjaté betonové železniční mosty na trati Púchov – Považská Bystrica
Článek se zabývá koncepčním návrhem dvou předpjatých železničních mostů, které byly zprovozněny v roce 2022. Nový železniční most přes Váh je pětipólová spojitá konstrukce s maximálním rozpětím 65 m. Most byl postaven technologií letmé betonáže a předpjatý kombinací soudržných a volně uložených kabelů nacházejících se uvnitř dvoukomorového průřezu. Nový železniční most přes Nosickou přehradu je dvanáctipólová spojitá konstrukce s maximálním rozpětím 51,5 m. Most je předpjatý EDS kabely. Mostní konstrukce byla původně navržena pro technologii letmé betonáže, která byla později změněna na kombinaci letmé betonáže a výsuvné příhradové konstrukce. (foto: Viktor Borzovič)
Uzel Plzeň, 5. stavba Lobzy – Koterov, výstavba zárodku silničního tunelu a modernizace železniční trati
Hlavním úkolem v projektu Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov byla výstavba dvou železničních mostů a zárodku silničního tunelu. Modernizací téměř čtyřkilometrového úseku byla zdvoukolejněna železniční trať mezi Koterovem a Lobzy. V rámci projektu došlo především k rekonstrukci trati, mostu v Plzni-Božkově a k vybudování nové zastávky. Původní stanice Plzeň-Koterov byla pro osobní dopravu zrušena. Náhradou je nová zastávka Plzeň-Slovany s lepším propojením na další spoje hromadné dopravy. Na konci loňského roku bylo dokončeno nástupiště u druhé traťové koleje v zastávce Plzeň-Slovany včetně lávky přes kolejiště. Významnou a zároveň nejnáročnější součástí projektu bylo vybudování zárodku budoucího silničního tunelu, který povede pod železnicí. (foto: Metrostav a.s.)
Další číslo časopisu Stavebnictví vyjde 8. listopadu 2023.